Gratis verzending vanaf €35,-
Unieke producten
Milieuvriendelijk, hoogste kwaliteit
Professioneel advies: 085 - 743 03 12

UK retail loopt voorop in categorie brede vegan innovatie

10/06/20

De urgentie van een overkoepelende categoriemanager voor plantaardige innovatie is nog nooit zo hoog geweest. De grootste plantaardige productcategorieën (houdbare melk en vers vlees) hebben het kantelpunt naar mainstream bereikt tijdens de covid-19 periode.

Consumenten eisen echter categorie breed plantaardige opties. Een aanbod van veganistisch vlees en melk is niet genoeg. Plantaardige innovatie in het gehele supermarkt assortiment is een must om aan de vraag van deze consumenten te blijven voldoen.

De Vega Categorie Manager

In Nederland komt het vaak voor dat een food retailer een ‘categorie manager vegetarisch’ heeft voor de vegetarische en veganistische vleescategorie. Deze categorie manager valt grotendeels onder de vleesafdeling (inclusief vis, gevogelte en dus vegetarisch). De kleinere retailers combineren dergelijke categorie management rollen met meerdere productgroepen. Dit betekent dat een categorie manager verantwoordelijk is voor o.a. gevogelte, vis en het vegetarische / veganistische vleesassortiment. Tijd om dus te besteden aan innovatie aan het plantaardige vlees aanbod is beperkt. Laat staan voor een categorie brede aanpak. De andere categorie managers, b.v. de zuivel categorie manager zal zelf het veganistische assortiment in de categorie opzetten.

Vega en vegan aanbod bij Jumbo Foodmarkt Leidschendam (Mall of the Netherlands)

UK plantaardige strategie

In het Verenigd Koninkrijk zien we meer geïntegreerde vegan banen in de retail. Tesco heeft sinds een paar jaar een chef-directeur voor plant-based innovatie. Deze directeur, Derek Sarno, is een zeer bekende kok in de vegan industrie. Tesco en Derek hebben samen het merk Wicked Kitchen ontwikkeld, maar hij werkt ook aan andere plantaardige innovaties binnen Tesco. Nu zoekt Tesco daarnaast een brand manager plantaardige producten. Daarmee intensiveert Tesco de focus op plant-based.

Categorie brede innovatie bij Tesco

Dit is niet enkel beperkt tot food retail. Ook in de Britse foodservice zien we voorbeelden zoals Papa Johns die een Chief Vegan Officer heeft aangenomen. In Nederland worden de veelbelovende vooruitzichten voor de categorie vegetarisch en veganistisch door bijna alle retailers onderstreept. In de podcast van Albert Heijn, “op ons bord”, benadrukte de categorie manager vegetarisch en convenience dat vegetarisch op de lange termijn de grootste afdeling moet worden.

Categorie brede innovatie

Het aanwijzen van een medewerker die volledig verantwoordelijk is voor de vegan innovaties, zal zeker bijdragen aan de snelheid van innovatie. In sommige organisaties zal een voorstander van dit onderwerp ook helpen om het belang hiervan te benadrukken en om schapruimte beschikbaar te maken voor plantaardige opties.

De plantaardige melk- en vleesalternatieven hebben bewezen dat zodra het aanbod zich uitbreidt (en de smaak en prijs goed zijn), meer klanten voor deze producten kiezen. Door te focussen op innovatie in alle categorieën, zal het percentage plantaardige producten zelfs nog harder groeien dan het tegenwoordig al doet.

Vegan zuivel schap bij Kaufland, Duitsland

Floor Buitelaar

Oprichter

E-mail ons

Floreer Consultancy