Gratis verzending vanaf €35,-
Unieke producten
Milieuvriendelijk, hoogste kwaliteit
Professioneel advies: 085 - 743 03 12

Plantaardig zuivelschap Albert Heijn

15/05/20

In tijden van corona is er toch nog volop vegan nieuws. Zo introduceerde AH in week 13 het eerste echte vegan zuivel schap in Nederland. Vegan zuivel in het koelschap is de afgelopen jaren gegroeid van een aantal SKU’s, naar een halve meter afgelopen jaar en nu zelfs naar 2 meter in de grotere en stedelijke vestigingen (inclusief het lactosevrije assortiment). Je zou dit ook wel het “free from” schap kunnen noemen. 

Plantaardig zuivelschap Albert Heijn

Vier nieuwe merken

Goed, wat staat er zoal op het schap? Allereerst vier nieuwe merken (binnen deze categorie): twee bekende spelers uit de dierlijke zuivel markt, namelijk Activia en Danio. Daarnaast Abbot Kinneys, alweer enige tijd onderdeel van Wessanen. Dit is het echte premium merk binnen de categorie. Een lokale speler die volop inspeelt op duurzame producten en voorheen bij de bio supermarkten verkrijgbaar was. Tenslotte is het dessert merk Gü toegevoegd. Hiermee zijn de eerste vegan desserts (o.a. cheesecake) in food retail een feit.

Vegan & glutenvrije cheesecakes, Gü

Daarnaast heeft Alpro uiteraard een groot aantal SKU’s op het schap staan en ook Oatly is niet meer weg te denken uit het rijtje. Het assortiment van Oatly is door de introductie van het vegan zuivelschap  uitgebreid met o.a. spreads en creams. Ook is het private label assortiment van Albert Heijn zelf ruimschoots uitgebreid met onder andere “yochurt”, “kwarq”, “variaties op” (slagroom, room) en “desserts” (vla). Albert Heijn kiest hier voor namen die lijken op het origineel of vrij algemeen zijn (zoals dessert). AH kiest hierbij ook overal voor de benaming “plantaardig” in plaats van “vegan”.

Haver

Opvallend in de ingrediënten is de toename van haver. Vrijwel ieder merk heeft er wel een SKU van op het schap staan. Niet gek, want in de VS steeg “haver zuivel” met 686% in 2019 (Nielsen). De vraag naar haverproducten is met name ontstaan door het ontzettend populaire Oatly. Daar speelt een Activia slim op in met de verpakking. Een “haver yoghurt” die slechts voor 10% uit haver bestaat en eigenlijk een soja yoghurt product is. Wordt de vaak bewustere klant die in dit schap shopt, blij van een dergelijke marketingtruc?

Haver of soja yoghurt?

Koelverse drinks

Naast de toevoeging van de spreads, desserts én vegan slagroom (slimme herpositionering van de slagroom van AH door het in de koeling te plaatsen, want deze stond eerst op het houdbare zuivelschap), is vooral de toename van de verse vegan zuiveldrinks opvallend. Dit is niet gek, kijkende naar de verhouding van houdbaar vs. koelverse vegan melk in de VS. In de EU wordt met name houdbare vegan melk verkocht en staat de koelverse vegan zuivel nog in de kinderschoenen. In de VS is het tegenovergestelde waar. Met het nieuwe zuivelschap van AH is de markt voor koelverse vegan zuivel opengeboord.

Albert Heijn pakt met deze introductie weer zijn marktleider positie op vegan en vestigt met de nodige promoties de aandacht in Nederland hierop. Ongetwijfeld dat vegan zuivel hierdoor nog harder gaat groeien.

Plantaardige communicatie Albert Heijn

Floor Buitelaar

Oprichter

E-mail ons

Floreer Consultancy